Strategisen uudistumisen saavuttaminen: Henkilöstön sitouttaminen strategian toteuttamisen nopeuttamiseksi

Strategisen uudistumisen saavuttaminen: Henkilöstön sitouttaminen strategian toteuttamisen nopeuttamiseksi

Organisaatioiden uudistuminen on ratkaiseva tekijä kilpailukyvyn säilyttämiseksi, olipa syynä sitten teknologian kehitys, asiakkaiden odotukset, sääntelyn muutokset, ympäristön kestävyys tai taloudelliset muutokset. Järjestelmällinen lähestymistapa, jossa yhdistetään merkityksellinen visio, kyvykkyyksien kehittäminen ja ihmiset, antaa yrityksille mahdollisuuden paitsi selviytyä myös menestyä.

Strategialla tarkoitetaan yleensä yleistä suunnitelmaa, jolla pyritään saavuttamaan yksi tai useampi pitkän aikavälin tai kokonaistavoite epävarmuuden vallitessa. Strateginen uudistuminen edellyttää muutakin kuin hyvin määriteltyjä tavoitteita ja selkeää suunnitelmaa. Se edellyttää inhimillistä lähestymistapaa johtamiseen, joka on linjassa organisaation vision, kyvykkyyksien, osaamisen ja johtamisen kanssa. Tässä blogissa tarkastellaan, miten ihmiskeskeinen lähestymistapa johtamiseen on keskeisessä asemassa onnistuneen strategisen uudistamisen saavuttamisessa.

 

Viisi avainkohtaa strategisen uudistuksen saavuttamiseksi

01 Merkityksellinen visio. Vakuuttava visio on strategisen uudistumisen kulmakivi. Se toimii organisaation toimintaa ja päätöksiä ohjaavana Pohjantähtenä ja työntekijät vision liikkeellepanevana voimana. Kun yksilöt näkevät, että heidän roolinsa edistää suurempaa tarkoitusta, se herättää innostusta, parantaa hyvinvointia ja lisää heidän sitoutumistaan organisaatioon. Keskeinen menestystekijä on kytkeä organisaation kaikki tavoitteet yrityksen missioon ja määritellä selkeästi kunkin tehtävän "miksi". Tämä lisää organisaation vastuullisuutta, motivaatiota ja ketteryyttä.

02 Aika ja läsnäolo johtamista varten. Johtaminen ei ole vain tavoitteiden asettamista ja suorituskykymittareiden seuraamista. Kyse on myös yhteyksistä ihmisiin ja heidän tarpeidensa ja toiveidensa todellisesta ymmärtämisestä. Inhimillisessä johtajuudessa johtajat asettavat etusijalle työntekijöiden kuuntelemisen, heidän merkityksensä tunnustamisen organisaatiossa ja arvostuksen osoittamisen heidän panoksestaan. Psykologinen turvallisuus, joka syntyy siitä, että olemme toistemme tukena, parantaa työmoraalia ja luo tiimiin tai organisaatioon yhteenkuuluvuuden tunnetta ja yhteisiä arvoja.

03 Uudistumisen kulttuuri. Monet organisaatiot juuttuvat lukemattomiin tehtäviin ja numeroihin ja keskittyvät pitämään pyörää pyörimässä liukkaalla tiellä. Kriittinen puuttuva pala on tarvittavan osaamisen yhteensovittaminen organisaation strategista asemaa vahvistavien kyvykkyyksien rakentamisessa. Voittamattomien taistelujen ja aloitteiden tunnistamisessa olisi pohdittava, millaisia valmiuksia ja taitoja tarvitaan näiden ponnistelujen edistämiseen, ja rakennettava kulttuuria, joka edistää näitä valmiuksia ja taitoja. Kun osaamiset kietoutuvat yhteen organisaation strategian kanssa, on helpompi viestiä jokaisen työntekijän roolin merkityksestä yrityksen uudistamisessa ja tulevassa menestyksessä.

04 Osaamisen kehittäminen. Organisaatioiden kehittyessä myös vaadittavat taidot ja osaaminen muuttuvat. Inhimillisen johtamisen lähestymistavassa korostetaan työntekijöiden taitojen kehittämistä vastaamaan liiketoiminnan muuttuvia vaatimuksia. Johtajien tulisi panostaa tiimiensä osaamisen vahvistamiseen ja antaa tiimeilleen valtuudet hankkia tarvittava osaaminen sitouttavan työn, kehittämisen, koulutuksen ja parhaiden käytäntöjen jakamisen avulla. Tämä parantaa organisaation kokonaisvalmiuksia ja edistää jatkuvan oppimisen ja sopeutumiskyvyn kulttuuria koko organisaatiossa.

05 Viestintä ja sitoutuminen.  Tehokas viestintä on strategisen uudistumisen selkäranka. Johtajien tulisi käydä johdonmukaisesti strategista vuoropuhelua organisaation eri henkilöiden kanssa keskustelemalla visiosta, arvoista, strategisista tavoitteista ja tarvittavasta osaamisesta. Työntekijöiden on ymmärrettävä, miten heidän työnsä sopii kokonaisuuteen ja että heidän työnsä ja mielipiteensä ovat arvokkaita. On olennaisen tärkeää välittää, miksi he ovat tärkeitä ja miten heidän panoksensa on tärkeä organisaation uudistumisen kannalta. Sitoutunut ja tietoinen henkilöstö on todennäköisesti motivoitunut ja sitoutunut matkaan

 

Maailmassa, jossa lähestulkoon ainoa varma asia on muutos, strategisen uudistumisen saavuttaminen on organisaatioille välttämätöntä erityisesti näinä aikoina. Onnistuminen edellyttää inhimillisen johtamisen lähestymistavan omaksumista. Johtajien on tunnustettava, että työntekijät eivät ole vain omaisuuseriä vaan organisaation sydän ja sielu. He ovat muutoksen katalysaattoreita, ja heidän sitoutumisensa ja osaamisensa ovat keskeisiä uudistumisen kannalta. Lähdetään siis tälle strategisen uudistumisen matkalle sitoutumalla inhimilliseen johtamiseen, edistämällä tarkoituksenmukaista visiota, vahvaa osaamista ja avointa viestintää. Yhdessä voimme varmistaa organisaatiomme kestävyyden ja kasvun ja parantaa siten työntekijöidemme hyvinvointia ja tyytyväisyyttä.

 


 

Mikä ovat strategiset kyvykkyydet?

Strategiset kyvykkyydet kuvaavat sitä, miten ihmiset ja resurssit tuodaan yhteen. Ne voivat olla yhdistelmä osaamista, jota organisaatio tarvitsee menestyäkseen strategiassaan. Ne koostuvat aineellisista hyödykkeistä, kuten taloudellisista resursseista tai tuotantovälineistä, ja aineettomammista elementeistä, kuten prosesseista, verkostoista, tuotemerkeistä tai kulttuurista.

 

Mikä ovat strategiset osaamiset?

Strategiset osaamiset yhdistävät niihin liittyvät taidot, tiedot ja kyvyt, joiden avulla henkilö tai tiimi voi toimia tehokkaasti tietyssä työssä tai tilanteessa. Osaaminen mahdollistaa kyvykkyyksien toteutuksen. 

 


 

Lisätietoja strategisesta uudistumisesta saat katsomalla videon, jossa Marc Hinnenberg pohtii, mitä strateginen uudistuminen vaatii organisaatiolta kyvykkyyksien, osaamisten ja johtajien näkökulmasta.

 


 

Marc round

Kirjoittajasta

Marc Hinnenberg on Hanken & SSE Executive Educationin toimitusjohtaja. Marcilla on laaja kokemus myynnistä, markkinoinnista, liiketoiminnan kehittämisestä ja innovaatioista. Hänen intohimonsa on parantaa ja vahvistaa organisaatioita merkittävämmän liiketoiminnallisen vaikutuksen ja paremman kannattavuuden saavuttamiseksi.